Siirry sisältöön
Etusivulle

Työnantajalla on vastuu työpaikan olosuhteiden turvallisuudesta ja terveellisyydestä  

Tulosta lista
  • Saatuasi tiedon, selvitä mistä on kysymys, ja ryhdy toimenpiteisiin. 

  • Tarkista ensin esimerkiksi kiinteistöpalveluiden kanssa yleisesti sisäilmahaittoja aiheuttavia tekijöitä kuten: siivouksen taso, ilmanpuhdistimet/ilmanvaihto, lattiakaivot, pikatiivistykset sekä paikalliset korjaukset

  • Mikäli kyse on sisäilmaongelmaepäilystä, ota yhteyttä kiinteistön omistajaan tai häntä edustavaan isännöitsijään. 

  • Ole yhteydessä työterveyshuoltoon. Selvitä, onko työterveyshuollon työpaikkaselvitys ajantasainen vai pitääkö se päivittää.

  • Kutsu koolle sisäilmaryhmä, työsuojelutoimikunta tai työsuojelupäällikkö ja työsuojeluvaltuutettu. Selvitä, missä ongelma esiintyy, ketä ongelma koskee, kuinka moni oireilee (muista yksityisyyden suojaaminen), millainen lisäselvityksen tarve on ja miten viestitään laajemmalle joukolle?

  • Teetä asianmukainen alkukartoitus: kiinteistön nykytila, rakenteiden kunto, ilmanvaihdon toiminta, mittaukset, oireilut, sisäilman ja rakenteiden tutkimustarve. Harkitse ulkopuolisen rakennusterveysasiantuntijan käyttämistä jo varhaisessa vaiheessa ja pohdi, tarvitaanko laaja-alainen, kattava rakennustekninen selvitys.

  • Suunnittele ja toteuta tarvittavat korjaustoimenpiteet yhdessä esimerkiksi kiinteistöteknisen asiantuntijan kanssa. 

  • Huolehdi ajantasaisesta viestinnästä.

  • Arvioi myös työn valmistumisen jälkeen, kuinka korjaustyö on onnistunut.

  • Tee järjestelmällinen suunnitelma tilanteen jälkiseurantaa varten. 

  • Huolehdi tarvittaessa väistötilojen tarpeesta, järjestämisestä sekä muuttojen suunnittelusta yhdessä työterveyshuollon kanssa.